Hazautazó

Nincs háziorvosod Budapesten? Ez vár rád, ha koronás leszel

2021. február 27. - eviabroad

Háziorvost váltani a koronavírus idején nem lehet, azaz nekem ezt mondták. Felmerül a kérdés, mi történik, ha minden elővigyázatosság ellenére mégis koronás leszel, de messze van a segítség, mert nem vagy helyi? A rövid válasz az, hogy magadra maradsz, és ezt sajnos a saját bőrömön kellett megtapasztalnom.

A hétvégi belázasodás után hétfőn az nnk.gov.hu (Nemzeti Népegészségügyi Központ) ingyenesen hívható tudakozójához fordultam, hátha ott tudják, mit tehet az a balek, aki nem intézett magának háziorvost Budapesten. Hát, nem tudták. A vonal másik végén egy kissé tapasztalatlannak tűnő, de kedves ügyintéző próbált irányt mutatni nekem, és azt ismételgette, ha rendben van a tb-m, hívjak fel egy a kerületemben lévő háziorvost, biztosan segíteni fog. Mivel a hivatalos háziorvosom egy másik városban van, ráadásul csak délután rendel, gondoltam, megpróbálok helyben intézni valamit. Felhívtam hát valakit, de ő udvariasan lezárott és azt kérte, a saját orvosomnál próbálkozzak, hozzátéve, hogy higgyem el, nem akar majd úgysem személyesen látni a jelenlegi helyzetben.

doctor-563429_1280.jpg

Ott tartunk tehát, hogy lázas betegen lepattintottak két helyről, félek, hogy koronavírusos vagyok, és nem pihenek, hanem telefonálgatok egyik helyről a másikra. A közeli SZTK-t is próbáltam elérni, hiába. A tb-m amúgy rendben (tavaly is fizettem havonta, amikor Olaszországban voltam), ezért minden reményemet a háziorvosomba vetettem, aki amúgy mindig nagyon korrekt volt a személyes találkozásainkkor.

Nagy meglepetésemre a beazonosításom után annyit kérdezett, azt szeretném-e, hogy kiírjon.  A tüneteimről nem is érdeklődött. Tájékoztattam, hogy lázam van, amire úgy reagált, hogy ez bármi lehet, talán korona, talán nem, de akkor elmondtam, hogy van egy pozitív koronavírus tesztes kollégám. Azt a tanácsot kaptam, hogy egy ideig ne menjek társaságba. Ha pedig biztosan szeretném tudni, koronás vagyok-e, csináltassak tesztet, 19500 forintba kerül, és ne aggódjak, annak az eredménye is bekerül oda, ahová az orvosok által elrendelt teszteké. Végezetül még annyit mondott, a továbbiakban nem tud segíteni, hiszen távol vagyok. Mit lehet erre mondani? Igaza van. Elcsesztem. De most, hogy szükségem van korrekt ellátásra (megjegyzem, 6 évente egyszer), miért csukódik be előttem minden ajtó? Miért nincs alternatíva? Vagy ha van, miért nem tud róla a tudakozó és a háziorvos? 

Nagyon letört ez az egész. Kontakt személy vagyok, covidos kollégával. Lázas. (Az interneten ezek alapján kirendelt tesztelést írnak elő.) A tudakozó nem tudja, mit tehet, akinek nincs helyi háziorvosa, a helyi háziorvos, akit felhívtam nem segít (gondolom valamilyen szabály nem teszi lehetővé), a saját dokim pedig messze van, nem ér el idáig a hatásköre. Elmehetek teszteltetni, ha fizetek érte. De hogyan is működik a fizetős tesztelés? Vannak autós tesztek, meg van jó pár tesztelő állomás, ahová besétálhatsz. És a sétálást szó szerint kell itt venni, mert ha beteg vagy és nincs autód, a tömegközlekedést nem használhatod. Nekem nincs autóm, és senkit sem akartam megkérni, hogy miattam kockáztasson, ezért kinéztem a legközelebbi helyet (fél órányi sétára), és vártam, hogy valamennyire megerősödjek. Teltek a napok, egyre cifrább tüneteim lettek, elveszítettem a szag- és ízérzékelésemet (azaz nagyon minimálisra csökkentek), izomfájdalmam volt, rengeteget tüsszögtem, olykor fájt mély lélegzetet venni, a lázam semmi nem vitte le, és még sorolhatnám. Szinte minden nap jött valami új dolog.

Körülbelül 1 héttel és két nappal az első láz után, amikor már be mertem vállalni egy sétát, foglaltam időpontot tesztelésre, és másnapra már a kezemben, azaz az e-mail fiókomban volt az eredmény. Pozitív. Hogyan tovább? Erre a kérdésre nincs válaszom, senki nem mondott semmit. Szomorú vagyok, mérhetetlenül szomorú, mert az egészségügyi rendszer elengedte a kezem, amikor annyira nagyon szükségem lett volna segítségre. Felelős vagyok én is, de hihetetlenül bosszant, hogy tb-t rendszeresen fizető állampolgárként éppen csak az nem érdekel senkit, hogy meggyógyuljak. Amellett, hogy megértem, szabályok köthetik meg a háziorvosok kezeit, a legnagyobb tisztelettel szeretném megköszönni a nagy semmit.

Tanuljon mindenki a hibámból, intézzen magának háziorvost (minél közelebbit)!

Update: A bejegyzés megjelenése óta többen megkerestek pozitív tapasztalatokkal, tehát lehet ezt másként is. :-) Akinek javasoltak bármilyen gyógyszert, vitamint vagy praktikákat a mielőbbi gyógyulás érdekében, kérem, ossza meg velem is. Köszönöm!

süti beállítások módosítása